Kijk vooruit

Een machtig spel of een onvergetelijk kamp… enkel een goede voorbereiding maakt dat mogelijk. Bij een tocht is dat niet anders. Het denkwerk vooraf maakt mee het succes van een vlot en veilig verloop. Neem als leidingsploeg bij de voorbereiding van elke activiteit ook even de nodige tijd om de verplaatsing goed te bespreken.

Over regels en wetten

Verkeersregels zorgen dat het verkeer beheersbaar blijft. Ook voor groepen gelden specifieke afspraken.
Meer info

Doordachte route

Een verkeersveilige tocht begint al bij het uitstippelen. Op een kaart kunnen mogelijke risico’s vermeden worden.
Meer info

Het gezond verstand

Sommige onnodige risico’s kan je zien aankomen. Denk maar aan het weer, afstand of de mogelijkheden van je groep...
Meer info

Over techniek en vaardigheid

Fietsen in groep niet voor iedereen evident. Heeft iedereen een fiets en kan iedereen goed fietsen?
Meer info

SAVE-begeleiding in actie!

Vertrek enkel als je voldoende begeleiding hebt voor je groep. Maak ook onderlinge afspraken.
Meer info

BOB is thuis in het jeugdwerk

Juiste beslissingen nemen en alert zijn lukt niet met een dronken kop. Dat is onverantwoord.
Meer info

Veilig op stap

Hesjes, lichtjes, een helm en goede afspraken... Met enkele inspanningen kunnen we onze groep extra beschermen.
Meer info

En wat in nood?

Zorg er voor dat je als begeleiding ook voorbereid bent op die noodsituatie… klein of groot.
Meer info

Extra info

Je hebt als leidingsploeg de plicht om zoveel mogelijk gevaren te voorzien en ook uit te sluiten. Maar wat als je toch een fout maakt?

Veel gestelde vragen: 

  • Vanaf welke leeftijd mogen we leden zonder begeleiding op pad sturen?

    Is er één vaste regel? Niet echt. Alle jeugdbewegingen geven wel duidelijk aan dat de allerjongste groepen (zeker jonger dan het vijfde leerjaar) niet zonder begeleiding op weg kunnen. De minimale leeftijdsgrens varieert wel wat (zo is een groep zonder begeleiding voor KLJ niet mogelijk onder de 16 jaar). Raadpleeg dus je nationale koepel als je twijfelt over jouw regel rond deze leeftijdsgrens. Voor elke groep die op stap gaat zonder begeleiding wijzen al de jeugdbewegingen op het belang van een verantwoorde keuze én de nodige inspanningen om die groep voldoende voor te bereiden en op te volgen tijdens de tocht. Hoe? Hier kan je de nodige tips vinden.

  • Welke voorbereidingen helpen ervoor te zorgen dat ik niet verantwoordelijk gesteld word als er een ongeluk gebeurt?

    Als het fout loopt zal onderzocht worden wie daarvoor verantwoordelijk is. Ook als leider of leidster kan je dan (mee) ‘aansprakelijk’ gesteld worden. Dat wil zeggen dat er een verband moet zijn tussen de schade en een gemaakte fout. In de jeugdbeweging heb je een goede verzekering, maar toch moet je kunnen aan tonen dat je de activiteit (zoals een tocht) goed voorbereid hebt en dat je ook voldoet aan je toezichtsplicht. Deze website wil die goede organisatie en je toezichtsplicht net concreet maken. Lees dus goed alle info en aanbevelingen door…

  • Vanaf welke leeftijd kan je met je leden activiteiten doen met de fiets

    Kinderen tot 10 jaar zijn vaak nog onzeker op de fiets. Dan is het geen goed idee om in groep met de fiets de baan op te gaan. Ook in oudere leeftijdsgroepen kunnen sommigen (nog) niet zo goed fietsen. Vraag dat goed na. Ook een fietsvaardigheidsoefening kan een goed idee zijn. Let eveneens op de afstand: oudere kinderen kunnen makkelijker een verdere afstand aan. We denken dat 12 jaar een minimumleeftijd is.

  • Hoe ver mogen we een (fiets)tocht zoal maken voor de verschillende leeftijdsgroepen?

    Opgroeiende kinderen mag je niet te zwaar lichamelijk belasten. Concrete afstanden bepalen is moeilijk. Hou rekening met de zwakste deelnemer aan je fietsactiviteit, zo hou je het alvast voor iedereen leuk. Bepaal de afstand dus op basis van de leeftijd van het kind en van de omstandigheden als zwaarte van het terrein, het weer en de fiets.

  • Mag je kinderen op dropping sturen zonder begeleider?

    Dropping zonder begeleiding doe je beter niet. In de jeugdbeweging hanteren we volgende afspraken: -12- jarigen mogen NIET gedropt worden. 12- tot 14-jarigen mogen overdag gedropt worden mét begeleiding en over een beperkte afstand. 14- tot 16-jarigen mogen overdag en ’s avonds gedropt worden mét begeleiding. Hier kan je nog heel wat tips vinden!

  • Hoeveel leiding stuur ik mee met mijn groep?

    Een grote groep vraag natuurlijk meer dan één leid(st)er. Vertrek dus enkel als je voldoende begeleiding klaar hebt staan voor je groep. Een basisregel voor het aantal begeleiding is er niet. Dat hangt immers af van de samenstelling van je groep (leeftijd, verantwoordelijkheidsgevoel, ...).

    We geven toch volgende aanbeveling mee: 1 leider op 8 leden van een groep is een goed richtgetal, zeker voor jongere groepen. Voorzie bovendien minstens 2 leid(st)ers voor de groep (of, als dat door omstandigheden moeilijk is, een tweede leid(st)er vlot te kunnen betrekken mocht er iets mislopen (bereikbaar – in de nabijheid)).

  • ‘Oversteek-helpers’, hebben we dat ook nodig ? En welke opleiding moeten die dan volgen?

    Met ‘oversteek-helpers’ bedoel je waarschijnlijk de gemachtigd opzichters die je ook soms rond scholen ziet. Zij moeten inderdaad een opleiding volgen en ook voor het oversteken aan je lokaal zou je dat kunnen overwegen. Die opleiding wordt vaak door de gemeente georganiseerd. In de wegcode wordt echter ook gesproken over een ‘groepsleider’. Zij hebben een specifiek statuut. Een opleiding is zelfs niet nodig. Duidelijk is wel dat een groepsleid(st)er ‘verantwoordelijkheid’ opneemt voor de groep en de verplaatsing dus zoals het hoort ‘organiseert en begeleidt’.

  • Laat je aan iemand je route weten voor tochten? Wat moet die dan allemaal weten?

    Voor een grotere tocht met je groep is het altijd een goed idee om je route ook bij een contactpersoon op het thuisfront te laten weten. Zorg ook voor de nodige contactgegevens (telefoonnummers) en neem een gsm mee op tocht. Hier lees je nog veel meer over hoe je bij de voorbereiding van een tocht ook rekening moet houden met een mogelijk ongeval.